REC0015221 |
ResearchEd: Curs online sobre educació fonamentada en l'evidència científica |
2023-2024 |
Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària |
|
|
|
1/11/2023 - 31/12/2023 (15 hores) de 8:00h a 18:00h |
|
VT Curs a distància |
|
_ (A distància)  |
|
|
Format |
En línia |
Sincronicitat |
Asíncron |
Organització |
International Science Teaching Foundation
|
| |
|
|
| |
Inscripció |
01/09/2023 - 01/11/2023 |
|
|
Cost matrícula (Euros) |
95
|
| |
Descripció i Metodologia: |
Atès l’èxit que va tenir la jornada ResearchEd celebrada el passat 3 de juny de 2023 a l’Auditori de Barcelona, hem creat un curs basat en les seves ponències complementades amb altres continguts i activitats, com entrevistes als ponents, articles sobre els temes que van abordar a les seves respectives ponències i activitats per treballar al respecte. La proposta, doncs, constitueix una activitat formativa única amb materials de molta qualitat que dona accés a les aportacions d’experts internacionals en l’àmbit de l’educació fonamentada en l’evidència, que aporten claus sobre com transferir a les aules alguns dels resultats més consolidats de la recerca educativa (concretament en l’àmbit de les metodologies d’ensenyament i aprenentatge). El researchED és una iniciativa fundada al Regne Unit per un equip de docents i investigadors que recolzen una educació fonamentada en la recerca(www.researched.org.uk).
L’activitat formativa es dirigeix a mestres i professors d'Educació Infantil, Primària, Secundària i Batxillerat que estiguin interessats a obtenir una aproximació a les pràctiques basades en la ciència de com aprenen les persones, així com reconèixer les pràctiques educatives que no es recolzen sobre aquestes evidències.
A la jornada hi participen experts de renom internacional que han destacat per la seva tasca de transferència de la recerca a les aules: Doug Lemov, Carl Hendrick, Tom Bennett, Jonathan Firth, Marta Ferrero, Marta Portero i Héctor Ruiz Martín. El curs comptarà amb la tutoria de Marta Portero.
|
| |
Objectius |
• Conèixer algunes de les conclusions més rellevants de la recerca educativa que poden informar la pràctica educativa (concretament en l’àmbit de les metodologies d’ensenyament i aprenentatge).
• Avaluar les pròpies pràctiques educatives a la llum de les evidències i transferir els coneixements científics adquirits a l’aula.
• Valorar la importància de les pràctiques educatives informades per l'evidència científica.
• Identificar amb sentit crític estratègies i teories educatives que no compten amb suport científic (mites educatius).
|
| |
Continguts |
• El valor de fonamentar la pràctica educativa en el coneixementcientífic (Marta Ferrero)
• Els ingredients bàsics de l’aprenentatge segons la ciència (Héctor Ruiz Martín)
• Les dificultats d’inferirl’aprenentatge a partir de l’assoliment (Carl Hendrick)
• Com realitzar una avaluació formativa al vol (Doug Lemov)
• Aprenents més autònoms i motivats: la metacognició (Jonathan Firth)
• Mites pseudocientífics sobre l'aprenentatge (Marta Portero)
|
| |
Formador/a |
Marta Portero
|
| |
Avaluació |
Cadascuna de les lliçons del curs compta amb materials didàctics la lectura i visualització obligatòries. A continuació, cada unitat presenta un qüestionari amb 3 preguntes obertes que els alumnes han de respondre i posteriorment autoavaluar. L'objectiu és que revisin i reformulin les respostes donades, abans que siguin revisades per un dels tutors (en les 24 hores posteriors).
Exemples de preguntes obertes:
1) Quines limitacions de la memoria de treball cal tenir present a l’hora de dissenyar activitats didàctiques?
2) En què consisteix la tècnica de la “porta freda” en el context de l’avaluació formativa?
Un cop enllestides les preguntes obertes, cada unitat planteja 5 preguntes autocorrectives de selecció múltiple, que permeten verificar l'aprofitament de la unitat. Per tant, en total cal superar 6 tests al llarg del curs.
Exemples de preguntes test autoavaluatives:
1) Quin dels comportaments següents es relaciona positivament amb la capacitatd’autocontrol?
• Inhibir una conducta impulsiva.
• Inhibir una conducta automatitzada.
• Inhibir l’atenció cap a estímuls distractors de l’ambient.
• Totes les respostes són correctes.
2) Què van evidenciar els estudis de Walter Mischel mitjançant el test de la llaminadura?
• Que els nens no tenen capacitat d’autocontrol.
• Que la capacitat d’autocontrol incrementa amb l’edat.
• Que els nens amb poca capacitat d’autocontrol mai no desenvolupen aquesta capacitat com a adults.
• Que els nens amb més capacitat d’autocontrol solien obtener més bons resultats acadèmics al llarg de la seva vida.
A més, al final del curs, es planteja una activitat final obligatòria que consisteix a realitzar una reflexió global sobre allò après i explicar un cas concret d’aplicació a la pròpia pràctica docent. L'activitat consisteix doncs, en la planificació d’una acció d’innovació al aula, i es divideix en tres apartats en què cal exposar: les bases teòriques fonamentades en l’evidència de la proposta, el pla de desplegament, i el pla d’avaluació i millora.
|
| |
Requisits de certificació |
Per obtenir el certificat d'aprofitament del curs és necessari realitzar el 100% dels 6 mòduls del curs així com l'activitat final d'aplicació, amb una qualificació mitjana satisfactòria.
En resum, l'avaluació de l'aprofitament consta de:
• 18 preguntes obertes que requereixen d'una resposta elaborada.
• 30 preguntes de tipus test autocorrectives
• Una activitat final amb 3 apartats per a l'aplicació dels coneixements adquirits
Les activitats d'avaluació tenen per objectiu posar de manifest que els participants han assolit els objectius del curs:
• Que han obtingut un coneixement bàsic sobre els fonaments de l’educació informada per l’evidència.
• Que comprenen el que pot aportar la investigació educativa a la pràctica docent.
• Que valoren la importància de les evidències científiques a l'hora de guiar les pràctiques d'ensenyament i aprenentatge.
• Que identifiquen les pràctiques docents que es recolzen sobre coneixements amb base científica.
• Que identifiquen les estratègies i teories educatives que no compten amb suport científic (mites educatius).
• Que transfereixen els coneixements adquirits al seu àmbit de treball per fonamentar les decisions de caire metodològic.
|
| |
E-mail |
communication@science-teaching.org
|
| |
|
|