Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC0015221   ResearchEd: Curs online sobre educació fonamentada en l'evidència científica
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   1/11/2023 - 31/12/2023 (15 hores) de 8:00h a 18:00h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   International Science Teaching Foundation
  
  
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/11/2023
  
Cost matrícula (Euros)   95
  
Descripció i   Metodologia:   Atès l’èxit que va tenir la jornada ResearchEd celebrada el passat 3 de juny de 2023 a l’Auditori de Barcelona, hem creat un curs basat en les seves ponències complementades amb altres continguts i activitats, com entrevistes als ponents, articles sobre els temes que van abordar a les seves respectives ponències i activitats per treballar al respecte. La proposta, doncs, constitueix una activitat formativa única amb materials de molta qualitat que dona accés a les aportacions d’experts internacionals en l’àmbit de l’educació fonamentada en l’evidència, que aporten claus sobre com transferir a les aules alguns dels resultats més consolidats de la recerca educativa (concretament en l’àmbit de les metodologies d’ensenyament i aprenentatge). El researchED és una iniciativa fundada al Regne Unit per un equip de docents i investigadors que recolzen una educació fonamentada en la recerca(www.researched.org.uk).

L’activitat formativa es dirigeix a mestres i professors d'Educació Infantil, Primària, Secundària i Batxillerat que estiguin interessats a obtenir una aproximació a les pràctiques basades en la ciència de com aprenen les persones, així com reconèixer les pràctiques educatives que no es recolzen sobre aquestes evidències.

A la jornada hi participen experts de renom internacional que han destacat per la seva tasca de transferència de la recerca a les aules: Doug Lemov, Carl Hendrick, Tom Bennett, Jonathan Firth, Marta Ferrero, Marta Portero i Héctor Ruiz Martín. El curs comptarà amb la tutoria de Marta Portero.
  
Objectius   • Conèixer algunes de les conclusions més rellevants de la recerca educativa que poden informar la pràctica educativa (concretament en l’àmbit de les metodologies d’ensenyament i aprenentatge).
• Avaluar les pròpies pràctiques educatives a la llum de les evidències i transferir els coneixements científics adquirits a l’aula.
• Valorar la importància de les pràctiques educatives informades per l'evidència científica.
• Identificar amb sentit crític estratègies i teories educatives que no compten amb suport científic (mites educatius).
  
Continguts   • El valor de fonamentar la pràctica educativa en el coneixementcientífic (Marta Ferrero)
• Els ingredients bàsics de l’aprenentatge segons la ciència (Héctor Ruiz Martín)
• Les dificultats d’inferirl’aprenentatge a partir de l’assoliment (Carl Hendrick)
• Com realitzar una avaluació formativa al vol (Doug Lemov)
• Aprenents més autònoms i motivats: la metacognició (Jonathan Firth)
• Mites pseudocientífics sobre l'aprenentatge (Marta Portero)
  
Formador/a   Marta Portero
  
Avaluació   Cadascuna de les lliçons del curs compta amb materials didàctics la lectura i visualització obligatòries. A continuació, cada unitat presenta un qüestionari amb 3 preguntes obertes que els alumnes han de respondre i posteriorment autoavaluar. L'objectiu és que revisin i reformulin les respostes donades, abans que siguin revisades per un dels tutors (en les 24 hores posteriors).

Exemples de preguntes obertes:

1) Quines limitacions de la memoria de treball cal tenir present a l’hora de dissenyar activitats didàctiques?

2) En què consisteix la tècnica de la “porta freda” en el context de l’avaluació formativa?

Un cop enllestides les preguntes obertes, cada unitat planteja 5 preguntes autocorrectives de selecció múltiple, que permeten verificar l'aprofitament de la unitat. Per tant, en total cal superar 6 tests al llarg del curs.

Exemples de preguntes test autoavaluatives:

1) Quin dels comportaments següents es relaciona positivament amb la capacitatd’autocontrol?
• Inhibir una conducta impulsiva.
• Inhibir una conducta automatitzada.
• Inhibir l’atenció cap a estímuls distractors de l’ambient.
• Totes les respostes són correctes.

2) Què van evidenciar els estudis de Walter Mischel mitjançant el test de la llaminadura?
• Que els nens no tenen capacitat d’autocontrol.
• Que la capacitat d’autocontrol incrementa amb l’edat.
• Que els nens amb poca capacitat d’autocontrol mai no desenvolupen aquesta capacitat com a adults.
• Que els nens amb més capacitat d’autocontrol solien obtener més bons resultats acadèmics al llarg de la seva vida.


A més, al final del curs, es planteja una activitat final obligatòria que consisteix a realitzar una reflexió global sobre allò après i explicar un cas concret d’aplicació a la pròpia pràctica docent. L'activitat consisteix doncs, en la planificació d’una acció d’innovació al aula, i es divideix en tres apartats en què cal exposar: les bases teòriques fonamentades en l’evidència de la proposta, el pla de desplegament, i el pla d’avaluació i millora.
  
Requisits de  certificació   Per obtenir el certificat d'aprofitament del curs és necessari realitzar el 100% dels 6 mòduls del curs així com l'activitat final d'aplicació, amb una qualificació mitjana satisfactòria.

En resum, l'avaluació de l'aprofitament consta de:

• 18 preguntes obertes que requereixen d'una resposta elaborada.
• 30 preguntes de tipus test autocorrectives
• Una activitat final amb 3 apartats per a l'aplicació dels coneixements adquirits

Les activitats d'avaluació tenen per objectiu posar de manifest que els participants han assolit els objectius del curs:
• Que han obtingut un coneixement bàsic sobre els fonaments de l’educació informada per l’evidència.
• Que comprenen el que pot aportar la investigació educativa a la pràctica docent.
• Que valoren la importància de les evidències científiques a l'hora de guiar les pràctiques d'ensenyament i aprenentatge.
• Que identifiquen les pràctiques docents que es recolzen sobre coneixements amb base científica.
• Que identifiquen les estratègies i teories educatives que no compten amb suport científic (mites educatius).
• Que transfereixen els coneixements adquirits al seu àmbit de treball per fonamentar les decisions de caire metodològic.
  
E-mail   communication@science-teaching.org
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 20/09/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).